DE GOORN - Op de Dag van de Ondernemer (15 november) zet RegioBank lokale ondernemers in De Goorn in de schijnwerpers. Deze ondernemers vormen het kloppende hart van het dorp. Ze zorgen niet alleen voor werkgelegenheid en economische groei, maar dragen ook bij aan een levendige, verbonden buurt waarin mensen graag wonen, werken en leven.

Leefbaarheid in de buurt

De kracht van lokale ondernemers ligt naast hun economische bijdrage, ook in hun betrokkenheid bij het dorp. Patrick Niesten, zelfstandig adviseur van RegioBank in De Goorn, legt uit: "Lokale bedrijven zijn de motor van onze regionale economie. Ze zorgen voor werkgelegenheid en creëren kansen voor jong en oud. Door te investeren in lokale ondernemers, investeren we in de toekomst van onze buurt."

Hij voegt eraan toe: "RegioBank zet zich in voor de leefbaarheid in de buurt en wil mensen met elkaar verbinden. En dat doen we samen met ondernemers die, net als wij, het belang van de dorpen en buurten vooropstellen."

Het verhaal van Ton van Engen: "Als ik goed ben voor de buurt, dan is de buurt ook goed voor mij."

Een mooi voorbeeld van een betrokken lokale ondernemer in de regio is computeradviseur en reparateur Ton van Engen uit Schermerhorn, vlak bij De Goorn. Hij begon 42 jaar geleden: "Ik was een van de eerste mensen in Nederland die een computer voor thuis kocht. Iedereen verklaarde me voor gek. Maar steeds meer mensen wilden een computer. Die ik dan regelde voor hen. Ik ben begonnen in de schuur aan mijn huis. Die is maar 6 bij 3, maar dat was voldoende voor mijn computerhobby. Toen die schuur te klein werd, kon ik een pand aan de overkant huren. Dat was de start van mijn bedrijf GreenMillpc. Een aantal jaar geleden heb ik dat pand zelfs aan kunnen kopen."

Van pakketpunt tot voedselbank

Ton is een bekend gezicht in het dorp. Niet alleen helpt hij veel buurtbewoners op weg op ICT-gebied, maar doet hij ook het nodige terug voor de gemeenschap. Zo doneerde hij vorig jaar 22 gereviseerde laptops aan de voedselbank voor gezinnen met schoolgaande kinderen. Daarnaast is hij pakketpunt en oplaadpunt voor de OV-kaart.

"Ik heb op een gegeven moment besloten om pakketpunt te worden. Vaak werden pakketjes toch al bij me afgeleverd. Ook het oplaadpunt voor de OV-kaart heb ik zelf aangevraagd. Connexxion wilde het enige oplaadpunt weghalen uit het dorp. Dat vond ik echt te ver gaan. Ik heb toen Connexxion benaderd en gevraagd of ik een oplaadpunt kon worden. Gelukkig was dat mogelijk. Ik maak er zelfs reclame voor in de plaatselijke krant hier. Mensen met een lege OV-kaart kunnen toch niet 5 kilometer reizen om hem op te laden?"

Zo verenigt Ton het nuttige met het aangename. "Het leuke is dat het ook wat oplevert. Ik krijg iedere week wel iemand over de vloer die een pakketje op komt halen en direct even navraag doet naar iets IT-gerelateerd. De een heeft een probleem met een harde schijf. De ander vraagt advies voor een nieuwe laptop voor een kind dat naar de middelbare school gaat. Je haalt de drempel weg en bent toegankelijk. Dat betaalt zich vanzelf uit."

Binnenlopen zonder drempels

Die toegankelijkheid vindt Ton ook belangrijk bij zijn keuze voor zijn bank. "Als ik bij RegioBank binnenloop, is er altijd de vraag: 'Hoi Ton, wat kunnen wij voor je doen?' Die opereren ook zonder drempel. Ik heb me nooit bezwaard gevoeld als ik een vraag had over iets wat over mijn bedrijf gaat. Altijd krijg ik een eerlijk antwoord van iemand die er verstand van heeft. Dat vind ik goud waard."